Prečo sa venujeme prevencii počítačovej kriminality na školách?
Pridané: 29.9.2021 19:00:00 Počet zobrazení: 2135
29 September 2021
Tému počítačovej (internetovej) kriminality možno priblížiť z viacerých uhlov pohľadu – technologického, kriminologického, morálneho, právneho či z pohľadu prevencie. S problémami využívania počítačových technológií najmä od obdobia masívneho nárastu využívania internetu sa stretávajú v princípe všetci, školský sektor nevynímajúc. Práve školský sektor sa však potýka pri riešení tejto problematiky s radom problémov, počínajúc vedomostnou úrovňou, dostupnosťou metodických a odborných materiálov, podporou zo strany zriaďovateľov a radom ďalších faktorov.
Otázky smerovania prevencie v oblasti IT (počítačovej) kriminality v slovenskom školstve
V súčasnej dobe je pre väčšinu preventívnych aktivít v oblasti zvyšovania povedomia potrebného pre boj proti počítačovej kriminality typických niekoľko čŕt vyplývajúcich z nasledovných faktorov, ktoré identifikujú v rámci rôznych aktivít priamo pedagógovia:
- neexistujúci koncepčný a systematizovaný obsah vzdelávania v oblasti IT bezpečnosti v dôsledku čoho sú školy ponechané na vlastné možnosti tvorby obsahu výuky ale rovnako aj doplnkových preventívnych aktivít,
- nízka úroveň gramotnosti v tejto oblasti – ako sami hodnotia pedagógovia na slovenských školách je nedostatočná úroveň znalostí a nedostatočná koncepčne vedená odborná príprava učiteľov, čo sú nesporne dominantné problémy účinnej prevencie,
- nedostatok metodických materiálov použiteľných pri výuke,
- nedostupnosť spolupráce s externými odborníkmi v oblasti informačnej bezpečnosti,
- nekoordinované pôsobenie tretích strán – preventívne aktivity sú dnes tvorené radom inštitúcií a organizácií (často zamerané nie na obsah a cieľ, ale na marketingovú prezentáciu),
Ako extrémne problematickú tému definujú pedagógovia - preventisti práve body (2) a (4) - zjednodušene povedané - odborníkov podávajúcich pomocnú ruku školstvu je v danej problematike nedostatok a je nutné akceptovať, že nie každý špičkový odborník dokáže svoje vedomosti účinne sprostredkovať tak náročnej skupine akou je študujúca mládež či pedagógovia. V praxi máme rad príkladov, kde dobrý zámer stroskotal na neprekonateľnosti priepaste komunikácie medzi "lektorom" a cieľovou skupinou.
Práve vo vyššie uvedenom konštatovaní sa skrýva rozhodnutie našej spoločnosti siahajúce približne desať rokov spätne aktívne sa zapájať do preventívnych aktivít zameraných na problematiku prevencie počítačovej kriminality a zvyšovania bezpečnostného povedomia ako u detí, mládeže, pedagógov ale aj rodičov. Jednoducho zúročiť vedomosti pre dobrú vec.
A to je tiež dôvod našej aktívnej spolupráce s občianskym združením Preventista - združenie pre bezpečnosť www.preventista.sk
Jaroslav Oster, oster@infoconsult.sk
Problematike v širších intenciách sa náš "preventista" venoval aj v článku na webovom portáli Občianskeho združenia Preventista - združenie pre bezpečnosť a prevenciu http://preventista.sk/info/pocitacova-internetova-kriminalita-a-jej-prevencia-v-skolskom-prostredi/