AHA momenty zo cybersec vzdelávaní
Pridané: 27.2.2025 20:01:15 Počet zobrazení: 173
27 Február 2025
Ročne absolvujem v roli spíkra či lektora niekoľko desiatok prednášok, workshopov, besied i konferencií v rámci ktorých sú pre mňa najprínosnejšími diskusie s účastníkmi. Mnohokrát práve takéto diskusie prinášajú zaujímavé AHA momenty. Jedného dňa ma na prednáške na jednom zo slovenských gymnázií motivovali k myšlienke zapisovať tieto a tak začala vznikať táto zbierka vo forme blog článku.

K tomuto článku sa z času na čas vrátim a doplním ďalšie AHA momenty zo rôznych formátov vzdelávania mládeže a dospelých.
Kyberšikana a neznalosť
Rad prípadov kyberšikany riešených na našich školách vzniklo len ako pokus o dobrý vtip, zábavu. Aktéri v týchto prípadoch žiaľ z nevedomosti nevedeli posúdiť, že toto ich konanie presahuje rámce narušovania osobnostných práv miestami až za hranicu trestného práva. A tak sa nejeden pokus o kanadský žartík vymkol z rúk autorov a prerástol do rozmerov aké autori žartíka neplánovali. Pedagógovia sa zhodujú v názore, že takýmto prípadom sa dá predchádzať len intenzívnym vzdelávaním v základných témach súvisiacich s kybešikanou.
Zdieľanie fotografií detí rodičmi (sharenting)
Rodičia si prakticky neuvedomujú rizikovosť zdieľania fotografií. Považujú to za prirodzenú formu prezentácie svojej rodiny bez chápania možných následkov takéhoto konania na bezpečnosť svojich detí. O fenoméne zdieľania fotografií detí rodičmi - sharentingu nájdete obsiahly informačný článok na linku https://preventista.sk/info/co-je-to-sharenting/
Generatívna AI sa stala obľúbeným nástrojom študentov
Nástroje umožňujúce generovanie obsahu sú aktuálne najobľúbenejším nástrojom pri spracovaní rôznych zadaní v školách. Dve zásadné rezervy, ktoré dnes identifikujú u svojich študentov pedagógovia sú:
- necitovanie/ nesprávne citovanie zdroja
- neoverovanie faktov, čiže zásadné ignorovanie chybovosti platforiem AI.
Zaujímavým javom je obsahová úprava školských prác pri ich generovaní pomocou AI - priamym zadaním požadovať pravopisné chyby. Proste v duchu "aby si učiteľ nevšimol dokonalosť".
Rodičia a zvyšovanie bezpečnostného povedomia žiakov/ študentov
Pedagógovia považujú za jedno z najzávažnejších úskalí vzdelávania bezpečnosti a prevencie kyberkriminality žiakov a študentov problematické zapojovanie rodičov do rôznych foriem vzdelávania. Snaha o prípravu zaujímavých vzdelávacích formátov je spojená so zaujímavým javom - aktívne sa do neho zapoja rodičia s pomerne dobrými znalosťami a dobrým vplyvom na svoje ratolesti. A práve naopak - rodičia, ktorí by boli potrební do procesu skvalitnenia prevencie takéto snahy školy ignorujú.
Zamestnanci vzdelávanie v témach cybersec považujú za neúčelné a neprínosné
Zamestnanci väčšinu vzdelávacích formátov o informačnej bezpečnosti považujú za neúčelné a neprínosné. Primárnym dôvodom je ich osobná skúsenosť, že mnohé ktoré museli absolvovať sú preplnené citovaním zákonov a pre nich nepochopiteľnými témami - typickým boli podľa názorov zamestnancov absolvujúcich vzdelávania pri zavádzaní GDPR, kedy obsah neriešil principiálne otázky bezpečnosti, ale citovanie paragrafov legislatívy. Zjednodušene povedané, obsah nepriniesol žiadnu pridanú hodnotu zvyšujúcu praktickú bezpečnosť. Práve tento pocit vyvoláva nezáujem o ďalšie vzdelávanie v témach kybernetickej bezpečnosti.
Z druhej strany a vlastnej skúsenosti je asi vhodné pripustiť skutočnosť, že v značnej miere je táto situácia pripisovateľná aj nekvalifikovanosti a nekvalite časti lektorov, ktorí sa problematiky zvyšovania bezpečnostného povedomia zhostili prevažne z finančných dôvodov. Éra GDPR toho bola nezlomným dôkazom.
Priorita
Štatutári a zamestanci miestami inklinujú k pohľadu na školenia o kybernetickej bezpečnosti ako na stratu pracovného času. Zdôvodnenia typu musíme robiť, máme iné pracovné úlohy, tlačí nás plán a podobné sú pomerne častými argumentmi vyhýbania sa akýmkoľvek formám vzdelávania.